Skip to content

Klachtenregelement

Bezwaar of klacht

Conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ) houdt YorSupport zich aan de regels van de wet. Het kan voorkomen dat er onvrede ontstaat over de behandeling van uw kind of over hoe onze hulpverleners met u of uw kind omgaan. Dat horen wij graag van u. Wij willen te allen tijde voorkomen dat passende zorg door redenen niet geboden kan worden. Passende bejegening en samenwerking tussen de hulpverlener, u en uw kind is essentieel. Bent u niet tevreden, heeft u bezwaren die u bespreekbaar wil maken of zijn er andere zaken die van belang zijn. Blijf er niet mee zitten en laat het ons weten. Wij zetten ons in voor u en uw kind en staan daarom open voor feedback. Zodat wij onze zorgverlening kunnen verbeteren.

Bemiddeling

Indien er bezwaar wordt gemaakt of er heerst een klacht als gevolg van nalatigheid in de omgang met privacygevoelige informatie of anders jegens YorSupport en de hulpverlener(s). Dan kunt u in eerste instantie in gesprek met de desbetreffende persoon waarover het gaat. Het kan zomaar zijn dat uw klacht of bezwaar door middel van een gesprek wordt opgelost. Mocht u na het gesprek toch het idee hebben dat u en de desbetreffende persoon er niet uit is gekomen kunt u uw bezwaar of klacht schriftelijk indienen bij YorSupport via info@yorsupport-begeleiding.nl. YorSupport schakelt via SoloPartners een bemiddelaar in. De bemiddelaar is onafhankelijk en werkt niet voor YorSupport. Alle partijen worden vervolgens betrokken en er wordt gestreefd naar een positieve uitkomst, waar alle partijen tevreden over kunnen zijn. Is het resultaat toch niet wenselijk, dan kunt u uw klacht of bezwaar bij de klachtencommissie van SoloPartners indienen.<

Klachtencommissie

De onafhankelijke klachtencommissie kan een klachtenfunctionaris inzetten om met beide partijen tot een oplossing met elkaar te komen. Dat wordt gedaan bij Geschillen in de Zorg (GIDZ). Lukt dat niet, dan wordt de klacht voorgelegd aan de klachtencommissie. U kunt ervoor kiezen om direct de klacht voor te leggen aan de klachtencommissie. De verplichte klachtencommissie bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter. De leden van de klachtencommissie zijn niet werkzaam voor of bij YorSupport en werken daarom autonoom en onafhankelijk. Wanneer de klacht voorkomt kan de persoon over wie de klacht is ingediend niet deelnemen aan de behandeling van de klacht. Nadat de klacht is ingediend, moet de klachtencommissie binnen een in de klachtenregeling vastgelegde termijn aan de klager, aan degene over wie is geklaagd en aan (indien dit niet dezelfde persoon is) de hulpverlener zijn oordeel schriftelijk en met onderbouwing meedelen. Het oordeel kan verzegeld worden met een aanbeveling. Binnen een maand moet de hulpverlener verslag leggen aan de klachtencommissie met welke maatregel(s) de hulpverlener gaat treffen. Bij het niet nakomen van de hulpverlener wordt er een officiële melding gemaakt bij Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Klik hier voor de volledige klachtenregeling van SoloPartners.

Wie mag een klacht indienen?

Iedereen die direct of indirect te maken heeft of heeft gehad met de zorg- en dienstverlening van YorSupport kan een klacht indienen. Dit betreft dus zowel u, uw kind, andere (zorg)partijen en hulpverleners van YorSupport zelf.

Autoriteit van Persoonsgegevens (AVG)

U heeft ook het recht om de Autoriteit van Persoonsgegevens in te schakelen wanneer het gaat over privacywetgeving. Heeft u het idee dat YorSupport niet zorgvuldig met uw persoonsgegevens omgaat. Dan kunt u dit melden bij de autoriteit van persoonsgegevens. Hiervoor kunt u de website www.autoriteitpersoonsgegevens.nl raadplegen.

Stichting Jeugd en Gezin (SKJ)

Naast dat YorSupport een onafhankelijke klachtencommissie heeft. Bestaan er ook kwaliteitseisen specifiek voor jeugd- en gezinsprofessionals. De Stichting Jeugd en Gezin (SKJ) stelt deze eisen. Wanneer een hulpverlener SKJ geregistreerd is, dient hij/zij zich aan de kwaliteitseisen van het SKJ te houden. Wanneer je niet tevredenen bent over beroepsmatig handelen van de hulpverlener kan je ook bij het SKJ een klacht indienen. De stappen om een klacht in te dienen lijken erg op de klachtenregeling van YorSupport en SoloPartners. Het grote verschil is dat SKJ een college van toezicht heeft. Zij kunnen de klacht inhoudelijk, aan de hand van kwaliteitseisen van SKJ, beoordelen en waar nodig interventies toepassen. Via de volgende link vindt u de webpagina van SKJ https://tuchtrecht.skjeugd.nl/tuchtrecht/klachten/een-klacht-indienen/.

Vragen? Neem vrijblijvend contact op